maandag 21 maart 2016

Referendum

Nog 16 nachtjes slapen en dan is het zo ver. Met dank aan o.a. Geen Stijl mogen we dan met z'n allen stemmen tijdens het Oekraïne-referendum op 6 april. We stemmen dan of we voor- of tegenstander zijn van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. Maar waar stemmen we dan precies voor of tegen?

Als we de site van de Referendum Commissie mogen geloven stemmen we voor (of tegen) een associatieovereenkomst waarin Oekraïne en de EU afspreken om economisch en politiek meer te gaan samenwerken. Ze spreken er niet in af dat Oekraïne lid wordt van de EU omdat Oekraïne heeft hiervoor geen aanvraag heeft gedaan. Dit referendum gaat dus uitdrukkelijk over een samenwerking en niet over het eventuele toetreden van Oekraïne tot de EU. Maar wat houdt deze associatieovereenkomst dan precies in. Om het even wat makkelijker te maken heb ik hieronder e.a. samengevat bij wijze van gratis service.

De associatieovereenkomst bestaat grofweg uit 7 delen:

Deel 1: Doelstellingen en algemene beginselen
In artikel 1 staan de doelstellingen van de associatieovereenkomst. Enkele doelstellingen zijn:
  • vrede en stabiliteit bevorderen in de regio en op internationaal niveau. Hierbij volgen de partijen onder meer de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en van de Conferentie over veiligheid en samenwerking in Europa;
  • voorwaarden scheppen om de economische relaties en handelsrelaties tussen de EU en Oekraïne te versterken. Daarbij streven de partijen ernaar om te komen tot geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de Europese Unie;
  • de samenwerking vergroten op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid. Centraal daarbij staat de versterking van de rechtsstaat en van het respect voor mensenrechten en fundamentele vrijheden.
Deel 2: Politieke dialoog
Dit deel van de associatieovereenkomst gaat over samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne voor vrede, internationale veiligheid en gezamenlijk buitenlands beleid. Enkele voorbeelden van afspraken in dit deel zijn:
  • Oekraïne en de EU versterken hun samenwerking om hun buitenland- en veiligheidsbeleid meer op elkaar af te stemmen
  • De partijen bevorderen samen de vrede en internationale rechtsorde door het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof van 1998 uit te voeren.
  • De partijen spannen zich samen in voor meer stabiliteit, veiligheid en democratische ontwikkeling in hun regio en voor vreedzame oplossingen bij regionale conflicten.
  • De partijen werken samen aan wapenbeheersing en het voorkomen en bestrijden van terrorisme, en gaan de verspreiding van massavernietigingswapens tegen.
Deel 3: Justitie, vrijheid en veiligheid
Dit deel van de associatieovereenkomst gaat over samenwerking tussen de Europese Unie en Oekraïne gericht op versterking van de rechtsstaat en op bescherming van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden. Enkele voorbeelden van deze afspraken zijn:
  • Oekraïne en de EU werken samen aan de beheersing van migratiestromen, onder meer door zich te richten op de oorzaken van migratie, toelatingscriteria en grensbeheer.
  • Afhankelijk van onder andere de arbeidsmarktsituatie in hun eigen land handhaven de EU-landen de mogelijkheden voor Oekraïense werknemers om in hun landen te komen werken. Waar dat kan, verbeteren ze die mogelijkheden.
  • Oekraïne en de EU streven er – onder voorwaarden – naar dat hun inwoners op termijn zonder visum kunnen reizen tussen de EU-landen en Oekraïne.
  • De partijen werken samen aan de aanpak van de illegale drugsproblematiek, witwaspraktijken, georganiseerde misdaad (denk aan mensensmokkel, corruptie, cybercrime) en terrorisme.
Deel 4: Handel
Dit deel van de associatieovereenkomst gaat over de handel tussen Oekraïne en de landen van de Europese Unie. Dit is het omvangrijkste onderdeel van het verdrag. De kern ervan is dat Oekraïne en de EU binnen 10 jaar een vrijhandelszone willen instellen. Dit houdt in dat zij alles wat de onderlinge handel onnodig belemmert, zo veel mogelijk afschaffen of beperken. Daarover hebben ze in het verdrag een groot aantal afspraken gemaakt. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
  • De invoerrechten voor producten uit elkaars landen worden geleidelijk afgeschaft of verlaagd.
  • Een beperkt aantal industrieën kan tijdelijk worden beschermd als ze door deze overeenkomst sterk zouden lijden onder de toegenomen invoer van producten uit het gebied van de andere partij. Dit geldt bijvoorbeeld voor EU-landbouwproducten en voor Oekraïense personenauto’s.
  • Oekraïne neemt geleidelijk de Europese regelgeving over op het gebied van technische voorschriften, normen en beoordelingsprocedures voor producten.
  • Oekraïne past zijn (fyto)sanitaire wetgeving aan aan die van de EU. Deze wetgeving moet de gezondheidsrisico’s beperken die kunnen optreden door de handel in planten, dieren en producten daarvan. Ook past Oekraïne zijn wetgeving over dierenwelzijn aan aan die van de EU.
  • Oekraïne en de EU zorgen er met hun douanewetgeving, -procedures en -diensten voor dat de douanecontrole effectiever wordt en het handelsverkeer wordt bevorderd.
  • Bedrijven uit Oekraïne en de EU kunnen zich op den duur vrij vestigen in het gebied van de andere partij of daar diensten verlenen vanuit hun eigen land. De partijen leggen hier regels voor vast.
  • Deze bepaling geldt niet voor toegang van personen tot de arbeidsmarkt. Oekraïne en de EU zorgen ervoor dat er geen beperkingen zijn om betalingen en directe investeringen te doen in elkaars gebied.
  • Bedrijven uit Oekraïne en de EU kunnen tegen gelijke voorwaarden meedingen naar opdrachten van elkaars overheden. Oekraïne past zijn wetgeving daarvoor geleidelijk aan aan die van de EU.
  • Oekraïne en de EU zorgen ervoor dat de intellectuele-eigendomsrechten doeltreffend worden beschermd. Denk daarbij aan de rechten van bijvoorbeeld schrijvers, filmmakers, fotografen en computerprogrammeurs.
  • Oekraïne en de EU versterken hun samenwerking om vrije en eerlijke concurrentie tussen bedrijven te bevorderen. Oekraïne past zijn wetgeving op dit gebied aan.
  • Oekraïne en de EU bevorderen een goede doorvoer van gas, olie en elektriciteit in hun gebied. Ze bestrijden de risico’s van onderbrekingen van de doorvoer, voor zover dat in hun macht ligt.
  • Bedrijven in Oekraïne en de EU worden tijdig en goed geïnformeerd over maatregelen en besluiten die uit deze associatieovereenkomst voortkomen.
  • Bij het stimuleren van de internationale handel zetten Oekraïne en de EU zich tegelijkertijd in voor duurzame ontwikkeling, zoals zorg voor het milieu en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.
  • Als Oekraïne en de EU een meningsverschil hebben over de toepassing van een handelsafspraak uit deze overeenkomst, kunnen zij het oordeel vragen van een scheidsrechterspanel dat zij samen hebben ingesteld of, bij sommige onderwerpen, van een bemiddelaar.
Deel 5: Economische samenwerking
Dit deel van de associatieovereenkomst gaat over economische samenwerking tussen Oekraïne en de landen van de Europese Unie. Ze gaan samenwerken op 28 terreinen, denk aan milieu, energie, landbouw of toerisme. Dit wordt ook wel sectorale samenwerking genoemd. Per terrein zijn afspraken gemaakt. Op sommige terreinen is bovendien afgesproken dat Oekraïne zijn eigen wetgeving geleidelijk gaat aanpassen aan de EU-wetten. Dit geldt bijvoorbeeld voor consumentenbescherming, werkgelegenheid en sociaal beleid, en gezondheidszorg. Enkele voorbeelden van afspraken zijn:
  • Energie, inclusief kernenergie – Oekraïne en de EU maken hun energienetten moderner en sluiten ze geleidelijk op elkaar aan. Ze ondersteunen het gebruik van energie uit duurzame bronnen. De samenwerking richt zich ook op schoon en vreedzaam gebruik van kernenergie.
  • Belastingen – Oekraïne en de EU werken samen om de inning van belasting in Oekraïne te verbeteren.
  • Transport – De Oekraïense vervoerssector wordt gemoderniseerd. De partijen streven naar beter personen- en goederenvervoer tussen Oekraïne, de EU-lidstaten en andere landen in het gebied.
  • Ruimtevaart (niet-militair) – Oekraïne en de EU bevorderen gezamenlijk onderzoek naar satellietnavigatiesystemen, waarnemingen van de aarde, ruimteverkenningen en technologieën om raketten te lanceren en voort te stuwen.
  • Informatiemaatschappij – Informatie- en communicatietechnologie (ICT) en elektronische diensten moeten breed beschikbaar komen voor burgers en bedrijven.
  • Toerisme – Om van het toerisme een concurrerende bedrijfstak te maken, wisselen Oekraïne en de EU kennis uit en ontwikkelen ze producten, markten en doelmatig beleid.
  • Landbouw en plattelandsontwikkeling – Oekraïne en de EU bevorderen de ontwikkeling van de landbouw en het platteland, bijvoorbeeld door gebruik te maken van moderne, duurzame landbouwmethoden. Milieu en dierenwelzijn worden daarbij gerespecteerd.
  • Gezondheidszorg – De gezondheidszorg in Oekraïne wordt verbeterd. Oekraïne en de EU zetten zich in om overdraagbare ziekten en besmettelijke virussen te voorkomen. Verder wisselen ze kennis uit over bijvoorbeeld een gezonde levensstijl, geestelijke gezondheid en verslavingen.
  • Onderwijs – Er komt meer samenwerking tussen instellingen in het hoger onderwijs in Oekraïne en de EU. Over het beroepsonderwijs en het jeugdbeleid wordt meer informatie uitgewisseld met het oog op nauwere samenwerking.
  • Cultuur – Oekraïne en de EU gaan kunst en kunstenaars uitwisselen, het gesprek tussen personen en organisaties over cultuur bevorderen, en in internationale organisaties nauw samenwerken op dit gebied.
Deel 6: Financiële samenwerking
Dit deel van de associatieovereenkomst gaat over de financiële samenwerking tussen Oekraïne en de landen van de Europese Unie. Enkele voorbeelden van deze afspraken zijn:
  • Oekraïne kan onder voorwaarden financiële steun krijgen van de EU om de doelen van deze associatieovereenkomst te realiseren.
  • De partijen stellen samen vast welke economische sectoren in aanmerking komen voor financiële steun. Hoe groot de steun is, hangt onder meer af van de behoefte van Oekraïne, de kracht van die sectoren en de snelheid waarmee het land de afgesproken hervormingen doorvoert.
  • De Associatieraad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang en uitvoering van de financiële steun.
  • De partijen zorgen dat de financiële steun gepaard gaat met goed financieel beheer en treffen maatregelen om fraude en corruptie tegen te gaan.
Deel 7: Institutioneel kader, algemene en slotbepalingen
In het laatste deel van de associatieovereenkomst staan het zogeheten institutioneel kader, de algemene bepalingen en de slotbepalingen. Bijvoorbeeld: hoe is het overleg geregeld tussen de partijen? Hoe gaan ze elkaar houden aan de afspraken uit de associatieovereenkomst? Er staat onder meer in:
  • Er wordt een Associatieraad opgericht die de uitvoering en de effecten van het verdrag in de gaten houdt. In deze raad zitten vertegenwoordigers (zoals ministers) van alle partijen.
  • Er komt ook een Parlementair Associatiecomité. Hierin ontmoeten leden van het Oekraïense en het Europese parlement elkaar regelmatig.
  • Oekraïne en de EU zullen er alles aan doen om de verplichtingen uit het verdrag na te komen. Als de ene partij zijn verplichtingen niet nakomt, kan de andere partij maatregelen nemen.
  • Dit verdrag vervangt de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst (PSO) uit 1994 tussen de Europese Gemeenschappen en Oekraïne.
  • Oekraïne en de EU kunnen deze associatieovereenkomst op elk moment opzeggen. De opzegtermijn is 6 maanden.
  • De associatieovereenkomst treedt in werking als alle partijen het verdrag hebben goedgekeurd en dit besluit vervolgens officieel hebben meegedeeld aan de EU. Tot die tijd worden bepaalde onderdelen voorlopig toegepast, en blijft voor andere onderwerpen de PSO gelden.

Tot zo ver de 'korte' uiteenzetting van wat deze associatieovereenkomst dan ongeveer inhoud. Voor wie hier niet genoeg van kan krijgen, de hele associatieovereenkomst is hier terug te lezen. Nu aan u de schone taak om aan de hand van deze 'beknopte' informatie een oordeel te vellen. Zelf denk ik dat ik 'tegen' ga stemmen.

Maar wat gebeurt er nu met de uitslag van dit referendum?

Allereerst, als minder dan 30% van de kiesgerechtigden heeft gestemd, is de uitslag ongeldig. Dan kan de regering de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst in werking laten treden. Als ten minste 30% van de kiezers heeft gestemd, is de uitslag van het referendum geldig en zijn er twee mogelijkheden:
  1. Een meerderheid van de kiezers is voor. Dan kan de regering de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst in werking laten treden.
  2. Een meerderheid van de kiezers is tegen. Dan heeft de regering 2 mogelijkheden: het parlement voorstellen om de wet in te trekken; of het parlement voorstellen om de uitslag van het referendum niet te volgen en de wet toch in te voeren. Het parlement kan het kabinetsvoorstel vervolgens goedkeuren of verwerpen.
Echter, dit referendum is raadgevend en niet bindend. Dit wil zeggen dat regering en parlement niet verplicht zijn de uitslag te volgen. Uiteindelijk weten we dus al wat er gaat gebeuren; een overgrote meerderheid van de kiezers is tegen maar, de overheid drukt dit er toch gewoon doorheen.

Of bieden ook in dit geval in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst...!?

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home