donderdag 14 april 2016

Verkeersregels

Er komen steeds meer weggebruikers bij en dus om al dit verkeer in goede 'banen' te leiden hebben we verkeersregels bedacht. Als je het woord 'verkeersregel' opzoekt op Wikipedia krijg je het volgende resultaat:

Een verkeersregel is een juridisch vastgelegde regel waaraan alle deelnemers aan het wegverkeer zich moeten houden. Deze hebben onder meer betrekking op:
  • Aan welke zijde van de weg men moet rijden. 
  • De maximumsnelheden. 
  • Welke weggebruiker voorrang heeft in welke situatie. 
Ter ondersteuning van deze verkeersregels kunnen op wegen diverse verkeerstekens worden aangebracht, waaronder verkeersborden.

Deze verkeersregels gelden in heel Nederland en voor iedereen behalve in onze hoofdstad. In Amsterdam zijn ze - en dan met name fietsers - er meester in om tussen de 'verkeersregels' door te lezen. In tegenstelling tot de rest van het land geldt in Amsterdam het recht van de sterkste, de snelste of van diegene met de beste voertuigbeheersing. En dan vergeten we gemakshalve ook nog maar eens richting aan te geven, stappen we met oortjes in op de fiets en kijken we constant naar het scherm van onze telefoon zodat we totaal niet doorhebben wat er om ons heen gebeurd.

Toch voel ik me vereerd dat zoveel mensen in ons land (ondanks dat ze me niet kennen) mij toch blind vertrouwen en hun lot in de handen van mijn oplettendheid leggen. Vandaag heb ik wederom iemands leven gered zonder dat deze dit zelf door heeft gehad. Maakt mij dit nu een superheld?

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home