woensdag 6 april 2016

WhatsApp encryptie

Eerder schreef ik al dat WhatsApp voor mij nu niet de meest logische applicatie is om een telefoongesprek mee te voeren. Als 'chat' of 'text' functie is deze echter ideaal. Toch schrok ik even vanmorgen toen deze melding op mijn iPhone verscheen:


Dit betekent dus dat het voor deze versleuteling heel makkelijk moet zijn geweest om de communicatie van gebruikers te zien. Iets wat op zich al bekend was maar, op deze manier toch nog even bevestigd wordt.

Op de site van Tweakers is te lezen:
"De komst van de sterke beveiliging zorgt ervoor dat inlichtingendiensten wereldwijd niet meer direct de communicatie van al die gebruikers kunnen inzien. Al jaren is de discussie gaande of encryptie zo sterk mag zijn dat ook inlichtingendiensten niet bij de data kunnen, een debat dat verhevigd is sinds de FBI van Apple eiste een iPhone te unlocken."

Nu heb ik persoonlijk niet zo veel moeite met schending van privacy door inlichtingendiensten zolang het maar onze veiligheid ten goede komt en niet voor commerciële doeleinde wordt gebruikt. Naast stome grappen en flauwe berichten in een Whatsapp groep, hecht ik echter ook veel waarde aan persoonlijk contact en probeer daarom mijn vrienden ook zo nu en dan nog eens in 'real life' te zien.

Gevoelige informatie of hele persoonlijke dingen zal ik dus nooit via Whatsapp versturen omdat ik dit simpelweg te onpersoonlijk vind. Dit betekent echter niet dat het daarom maar heel makkelijk moet zijn om deze 'vertrouwelijke' data te kunnen benaderen. Allicht ken het geen kwaad om een soort codetaal te gaan ontwikkelen binnen mijn vriendengroepen.. 'De geit is gemolken!'

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home