zondag 21 mei 2017

Vespula vulgaris

Help! Ik citeer het AD:


Flinke wespenoverlast verwacht deze zomer

Redactie 21-05-17, 10:25 Laatste update: 11:32

Terrasliefhebbers opgelet: het is weer een ideaal wespenjaar. Komende zomer verwacht NatureToday.com een flinke plaag. In elke provincie worden nu al vier tot zes keer meer wespen gezien dan gemiddeld.

Het gaat volgens NatureToday.com om de gewone wesp (Vespula vulgaris) en de Duitse wesp (Vespula germanica). Kenners stellen dat het aantal koninginnen dit jaar opvallend groot is, vooral in de provincie Gelderland.

Bij droog weer, meer overlast
Hoe groot de plaag wordt, hangt van het weer. Als er zich heftige buien voordoen met in korte tijd tientallen millimeters regen, dan kan de lokale wespenstand grote klappen krijgen.

Kalm reageren
Heel stil blijven zitten, dat is het beste advies dat biologen terrasbezoekers kunnen geven. Heftige armbewegingen maken de wespen agressief en dan gaan ze steken. Vorig jaar waren er zelfs in november nog wespennesten. Dit was vermoedelijk de tweede generatie van het jaar.


Nu mag ik zomers graag een terrasje pakken, maar als er iets is waar ik een bloedhekel aan heb zijn het wel die wespen. En ik vind ze ook eng! (Ja, ik ben een mietje.) Ik reageer op wespen als een stier op een rode lap en gooi dan ook vol automatisch het advies in de wind om rustig te blijven. Als er een competitie zou zijn voor 'freestyle' dansen zou ik zeker op de eerste plek terecht komen met een wesp in mijn buurt.

Overigens leren we uit dit artikel ook dat het gaat om zowel de Nederlandse (gewone) als de Duitse wesp. De jaarlijks terugkerende Duitse invasie bestaat dus niet alleen uit strandgangers.

Een regenbuitje op z'n tijd kan dus helemaal geen kwaad. Mocht deze regen echter uitblijven deze zomer, wat we natuurlijk allemaal hopen, dan hebben we tenminste altijd oma nog (wat moeten we ook zonder haar) die wel enkele tips heeft om wespen tegen te gaan. Zou dit dan ook tegen Duitse toeristen helpen?

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home