vrijdag 15 april 2016

Weekend

Soms vraag ik me wel eens af waar sommige woorden vandaan komen. Zo ook bij het woord 'weekend'. Als we dit woord opzoeken in de Van Dale vinden we de volgende betekenis:

week·ein·de (het; o; meervoud: weekeinden, weekeindes), week·end (het; o; meervoud: weekends, weekenden)
1 periode van vrijdagavond tot maandagmorgen


Het weekend of weekeinde is dus de periode tussen vrijdagavond en maandagmorgen. Voor veel mensen is het weekend iets om naar uit te kijken. Op zich een rare gedachte want dat zou je kunnen interpreteren als dat deze mensen eigenlijk 71,4285714% van hun week bezig zijn met dingen die ze eigenlijk helemaal niet leuk vinden. Dit alleen al lijkt me op zich een frustrerende gedachte.

Toch zijn er een aantal dingen die ik niet logisch vind: Waarom begint in de TV-gids de week altijd met het weekend? En waarom zijn de vakjes voor de zaterdag en de zondag in een agenda altijd kleiner dan de rest van de week? Zeker dit laatste vind ik opvallend. Ik denk dat voor veel mensen, en dan met name voor mensen met kinderen, geld dat ze in het weekend meer in te vullen hebben in de agenda dan op een doordeweekse dag. Dingen als de sportclub, op visite bij oma, uit eten met vrienden, stappen, naar de kerk (doen mensen dat nog?) of een dagje uit naar een museum o.i.d. Oftewel; bij sommige mensen heb ik het idee dat ze de overige 28,5714286% van hun week actiever zijn dan op werkdagen.

Voor mij persoonlijk geld dat ik mij werk met veel plezier doe en daarbij ook nog wel eens in een weekend werk. Dit betekent dan ook automatisch dat ik dingen die onder de noemer 'ontspanning' vallen ook niet per se alleen in het weekend hoef te doen. Zo heb ik er geen problemen mee om op dinsdagavond in de kroeg te zitten (lekker rustig) of op een woensdagavond uit eten te gaan. Sterker nog, sommige dingen doe je beter niet in het weekend zoals; boodschappen. Alleen jammer dat veel winkels op maandagochtend gesloten zijn. Betekent dit dan dat voor sommige winkelmedewerkers het weekend van zaterdagavond tot maandagmiddag loopt...?

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home