vrijdag 20 mei 2016

Blij dat ik niet meer op school zit... (4)

Na het examen geschiedenis is nu het examen Engels de boosdoener. Hierdoor is er bij het LAKS een record aantal klachten binnengekomen zoals we kunnen lezen op de site van het Algemeen Dagblad:

Records klachten examens massaal verbroken

Bij de klachtenlijn eindexamens volgden vrijdagavond de records elkaar op. Eerst sneuvelde na een week alweer het record voor het aantal klachten over een los eindexamen. Het havo-examen Engels was de boosdoener. Vervolgens bleek dat in deze hele examenperiode in totaal al zeker 161.500 klachten zijn binnengekomen, meer dan ooit tevoren.

De teller voor het havo-examen Engels dat donderdag werd afgenomen, liep vrijdagavond richting 25.000, de hoogste notering ooit voor een individueel examen. Het vwo-eindexamen Nederlands van vorige week donderdag, dat nog maar net een week het record in handen had, werd daarmee al weer met enkele honderden klachten overtroffen.

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, LAKS, meldde vrijdag dat de meeste klagers vinden dat het havo-examen Engels 'onduidelijk en vaag' was. Ook vonden velen het 'moeilijk en lang'. Vooral de iconische waarde van de taxi voor Londen of Engeland als geheel was voer voor discussie.

Vorig jaar kwam bij het LAKS het recordaantal van ruim 161.124 klachten binnen. Nu zijn het er dus al meer, terwijl de examenperiode pas net over de helft is.

Klachten
Het LAKS had dit jaar juist ingezet op minder klachten. Vooraf was eindexamencoördinatoren gewezen op allerlei praktische zaken die niet goed verlopen, zoals het niet uitdelen van errata (correcties in de tekst) of makkelijk te voorkomen geluidsoverlast. Daarom hoopte het LAKS dit jaar onder de 120.000 klachten te blijven.

Volgens Loran Hempenius, coördinator van de eindexamenklachtenlijn van het LAKS, is het aantal klachten over die praktische punten wel minder. Het aantal klachten over de inhoud van de examens is echter flink gestegen. Het LAKS denkt dat ook een rol speelt dat havisten en vmbo'ers de klachtenlijn nu makkelijker weten te vinden en dat de website dit jaar is aangepast voor mobiel gebruik.
----------------------------------------------------------

De echte aap komt dus pas in de laatste aline uit de mouw: Zoals we kunnen lezen is echte reden voor dit record aantal klachten dus dat de site van het LAKS 'mobiel vriendelijker' is geworden en die mobiel zit bij de gemiddelde scholier van tegenwoordig natuurlijk aan zijn/haar hand vergroeid. Misschien moeten we dan toch maar terug naar de ouderwetse aangetekende post...

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home