zondag 8 mei 2016

Dictator (2)

Het is zondagavond en dus maak ik me op voor een nieuwe werkweek. Een 'normale' week voor de verandering want met koningsdag, dodenherdenking en bevrijdingsdag waren afgelopen twee weken rare gebroken weken die het menselijk bioritme niet ten goede komen. Daarom heb ik deze laatste dag van het weekend op de bank doorgebracht met de laptop op schoot. En omdat ik er niet hou van programma's of series kijken op de 'reguliere' uitzendtijden heb ik meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om via uitzending gemist de 5-delige serie 'Dictator' van BNN terug te kijken.

Zoals ik eerder al beschreef is de serie een sociaal experiment waarin acht jongeren worden opgesloten in een historische strafkolonie. Tijdens dit experiment wordt hun identiteit afgenomen en worden ze onderworpen aan de macht van een identiteit die 'de geliefde leider' wordt genoemd.

Wat meteen opvalt is dat BNN zijn best heeft gedaan om de deelnemers (of zoals ze in de serie zeggen de 'maatschappij') zo divers mogelijk te maken. Zo zien we onder andere een jongen uit 't Gooi met een iets te grote mond, een ietwat onzekere kapper, een wat 'vrij' aangelegde blogster en natuurlijk een moslim. Deze jongeren weten dat ze mee doen aan een sociaal experiment dat op televisie zal worden uitgezonden maar, hebben geen idee wat dit daadwerkelijk inhoud en dit merk je vooral in het begin heel erg. Vanaf het eerste moment dat ze binnenkomen wordt er alles aan gedaan om hun eigen identiteit af te nemen. Zo krijgen ze allemaal dezelfde kleding aan en worden hun persoonlijke bezittingen afgepakt. Later gaat dit steeds een stap verder en worden de verschillen tussen de verschillende persoonlijkheden die meedoen aan dit experiment steeds groter.

Nu denk ik dat iedereen die deze serie zal bekijken in eerste instantie zal denken dat hij of zij niet vatbaar is om 'gevangen' genomen te worden in een dictatuur maar, zoals deze serie laat zien is het dus mogelijk dat zelfs de sterkste karakters en mensen met een eigen mening op termijn kunnen zwichten onder de druk van een dictator of de rest van de groep.

Iets anders dat mij opviel is dat de karakters welke ik in het begin maar een paar 'vage' types vond steeds meer respect begonnen af te dwingen naarmate de afleveringen voorderde doordat deze in opstand kwamen tegen het 'regime' en de opdrachten van de 'geliefde leider' niet zonder meer aannemen. Op sommige momenten bied de serie één van de deelnemers de keuze om een medekandidaat op te offerten om zo zijn of haar eigen hachje te redden en zo na vijf afleveringen tot een indrukwekkend slot te komen.

Kortom: Deze serie is zeker een aanrader voor iedereen met interesse voor gedragswetenschappen of politieke geschiedenis als het gaat om de tweede wereldoorlog of een soortgelijke dictatuur.

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home