zondag 17 april 2016

Belastingdienst loopt leeg...

Toen ik deze kop las zonder de inhoud gelezen te hebben was mijn eerste gedachte: "hoe is het mogelijk!?". Deze titel doet vermoeden dat de Belastingdienst meer zou kunnen uitdelen dan innen. Maar helaas, niets is minder waar. Wat blijkt; de Belastingdienst (de organisatie die samen met het CJIB door de Nederlandse overheid is aangewezen om de burger te treiteren) moet reorganiseren en dus banen schrappen. En hoe kunnen zit dit beter doen dan, jawel, met uw en mijn geld!

Ik citeer een stuk van NU.nl:

"De vrijwillige vertrekregeling die de Belastingdienst aanbiedt aan haar werknemers, leidt tot een leegloop bij de dienst. In twee maanden tijd hebben zich al 4.200 mensen gemeld voor de regeling. Bij de huidige reorganisatie moeten vijfduizend banen verdwijnen. Het was de bedoeling dat dit aantal de komende jaren gefaseerd afscheid zou nemen. Maar veel meer werknemers hebben interesse in de vertrekregeling die wordt aangeboden. De vertrekregeling, die kan oplopen tot 75.000 euro, is vooral interessant voor mensen met een goed betaalde functie bij de fiscus."

Nu kun je de werknemers van de Belastingdienst zelf niets kwalijk nemen, anders dan dat ze ooit bij de dienst zijn gaan werken. Als ik in (Belasting) dienst zou zijn en mij aangeboden werd om te vertrekken zou ik dit zeker doen. Laat staan als je er ook nog geld voor krijgt. Maar desondanks vind ik de bedragen die hiervoor uitgekeerd worden absurd hoog als je afzet tegen alle mensen in de particuliere sector welke in de afgelopen jaren hun baan zijn verloren als gevolg van bezuinigingen, reorganisaties of een faillissement. En dan is V&D misschien nog wel het meest recente voorbeeld.

Maar goed zoals de welbekende slogan luidt: 'Leuker kunnen we het niet maken, wel oneerlijker!'

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home